Media Brand

Hur hamnar man högre upp på Google:s lokala sökresultat? – Lokal SEO

Hur får du din företagsprofil att rankas högre på Google maps?


Så hur får du din företagsinformation att visas högre upp i sökresultatet på Google Maps eller på första-sidan om potentiella kunder söker efter “Resturang i Jönköping” “Byggföretag i Göteborg” m.m. Precis som det finns on-page och off-page optimeringar för lokal webbplats SEO, så finns det on-page och off-page SEO för den lokala företagsinformationen. Först måste du listas på Google Maps och göra anspråk på din profil, sedan följer du nedan steg.

  1. Lägg till ditt företag på Google Maps
    Naturligtvis kan du inte rankas högre eller utföra framgångsrik Google Maps-marknadsföring om ni inte är listade på Google Maps i första hand. Om du redan har en, hoppa över det här avsnittet. Om du inte har någon profil eller är osäker, följ stegen nedan för att lägga till ditt företag på Google Maps:

    – Gå till Google.com/maps eller till Google Maps-appen på din smartphone och sök efter ditt företagsnamn.
    – Om det visas i rullgardinsmenyn med en plats bredvid, har du en lista! Hoppa till nästa avsnitt.

Hur man rankar högre på Google Maps-listan!

hur man rankar högre på Google Maps och lägger till din plats på Google Maps
Något att notera här är att alla i världen kan lägga till ett företag på Google Maps. Så även om du inte själv har gjort det är det fortfarande bäst att kontrollera och se till att din företagsinformation inte redan finns. Och oroa dig inte: Oavsett vem det är, har personen som lägger ditt företag till Google Maps inte kontroll över listan. Endast den som gör anspråk på noteringen genom att bevisa att hon äger verksamheten har den kontrollen, vilket vi kommer in i nästa punkt.

  1. Gör anspråk på din Google Maps-företagsinformation
    Det andra steget för att få ditt företag att rankas högre på Google Maps är att göra anspråk på er företagsprofil. Det beror på att när du skapar din profil är allt du kan ge den ett namn, kategori och plats. När du gör anspråk på din profil kan du ge många fler detaljer om ditt företag, och ju mer information en företagsinformation innehåller desto högre kommer den att rankas på Google Maps. Dessutom kan du inte göra något av de andra stegen i den här guiden om du inte gör anspråk på din annons.

Förutsättningen för att göra anspråk på din företagsinformation på Google Maps är att ha ett gratis Google My Business-konto. Om du redan har ett konto, ta bara upp din Google Maps-företagsinformation, välj alternativet som säger “Gör anspråk på det här företaget” eller “Äger du det här företaget?” och följ anvisningarna.

  1. Lägg till information i din Google Maps-företagsinformation
    Okej, så nu när du har Google Maps-företagsförteckning och ett Google My Business-konto länkat till det, är du redo att optimera den för högre ranking i lokala sökresultat. Som jag nämnde tidigare, ju mer information din annons ger desto högre kommer den att rankas i resultat. Logga in på ditt Google My Business-konto om du vill lägga till mer information i din annons.
  2. Välj fliken “Info”, som inkluderar ditt namn, kategori, adress, serviceområde (om lämpligt), öppettider, speciella öppettider, telefonnummer, webbplats, produkter, tjänster, attribut och beskrivning.

    Här är några tips för att optimera dessa Google My Business-kontosektioner för högre ranking på Google Maps:

Var konsekvent med namn och adress

Google Maps rankar företag som de kan lita på, och ett mått på din pålitlighet är konsistensen av information om ditt företag över hela nätet. Anta till exempel att du har ett företag som heter “Bygdens Byggföretag”. Se då till att ditt företagsnamn i din Google My Business-instrumentpanel är exakt det och inte en liten variation, till exempel bygdens byggföretag. Se också till att det här namnet är identiskt i alla dina andra profiler på olika företagskataloger online – din webbplats, Facebook-profil och mer. Detsamma gäller även adressinformation (till exempel Nygatan 4 istället för Nyg. 4). Ett bonustips är att, om ni inte redan gör det, använd ett lokalt riktnummer i ert telefonnummer.

Kontakta oss gärna för fler tips eller boka en kostnadsfri demo så kan vi visa hur vi kan hjälpa er att rankas högre upp lokalt och få in fler kunder genom Google om ni vill överlåta ansvaret till de som är proffs på just detta, så gör ni det som ni är bäst på.. att ta hand om era kunder.

Hälsningar, Nordic MediaBrand AB